„Im bardziej jesteśmy świadomi naszych potrzeb, tym lepiej możemy o sobie stanowić i lepiej rozumieć innych”. Marshall B. Rosenberg

Uczniowie KLASY VIII zrealizowali kolejny moduł naszego projektu, pt. „ Moc słów”. Na początku otrzymali bilet do krainy magicznych słów, a następnie poznali w niej koncepcje oraz założenia jednego ze sposobów komunikowania się z innymi, a mianowicie koncepcji – Porozumienie bez przemocy–  ang. Nonviolent Communication (NVC). Autorem NVC jest Marshall Rosenberg, który językiem serca nazwał sposób komunikacji pomiędzy ludźmi, dzięki któremu czują się oni słuchani i ważni. Porozumienie bez przemocy – określa się również językiem żyrafy, dlatego że empatyczna żyrafa –  dzięki swojej długiej szyi - widzi znacznie dalej od innych zwierząt, a jej serce ważące kilka kilogramów, jest największym sercem wszystkich ssaków. Symbolizuje więc szczerość, umiejętność słuchania i  brak oceniania innych.

W ramach lepszej komunikacji i zrozumienia koncepcji „języka żyrafy” uczniowie podjęli się pracy grupowej i wspólnie wykonali następujące zadania: Wzięli udział w pogadance dot. słów, które mogą otwierać okna, czyli zachęcać nas do współpracy oraz które budują mury, stając się „kamieniami”, które ranią drugiego. Kolejno próbowali rozwiązać konfliktowe sytuacje, opierając się na przedstawionym modelu „ języka  żyrafy”, wykorzystując cztery jego najważniejsze kroki, tj.

  1. OBSERWACJA
  2. EMOCJE
  3. POTRZEBY
  4. PROŚBA.

Na koniec zajęć uczniowie stworzyli na gazetce „drzewko dobrych słów”, na którego listkach zapisywali ciepłe, życzliwe "słowa motyle” w kierunku swoich kolegów z klasy.

Ponadto zostały zrealizowane następujące zadania w ramach Innowacji pedagogicznej „ EkoEmocja”: W sali stworzyliśmy „ strefę relaksu” czyli miejsce odpoczynku, wyciszenia i regeneracji sił podczas przerw. W niej znajduje się wygodna pufa, regał z grami i książkami oraz odstresowującymi gadżetami. Na parapecie okna stworzyliśmy nasz mini - ogródek – zakładając hodowlę roślin.

NA GÓRĘ