LAS BLIŻEJ NAS
Innowacja organizacyjno- metodyczna” Las bliżej nas”
W roku szkolnym 20201/2022 w klasach V i VI realizowana jest innowacja pedagogiczna, organizacyjno – metodyczna: „Las bliżej nas”, która jest naszą odpowiedzią na potrzeby dbania o najbliższe otoczenie, uwrażliwianie małych ludzi na piękno przyrody, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej drugiego etapu edukacyjnego.
Celem innowacji jest:
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności.
- podniesienie, jakości pracy szkoły w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych twórczych z elementami doświadczania, obserwowania, czy eksperymentowania.
- zdobywanie umiejętności obserwacji środowiska naturalnego.
- poznanie podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego i podejmowanie działań w kierunku jego ochrony.
- budowanie szeroko pojętych postaw proekologicznych i czynna ochrona przyrody.
- promowanie stylu życia opartego o współistnienie człowieka w harmonii z całą przyrodą.
- zdobycie wiedzy na temat umiejętnego korzystania z zasobów Ziemi.
- integrowanie działań ekologicznych przedszkola i rodziny.
- zainteresowanie dzieci otaczającym światem.
- poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata.
- stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania i rozumienia otaczającej przyrody.
- rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań.
- poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć.
- sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania.
- pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka.
- kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej.
- poszukiwanie wiedzy o świecie.
- rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności.
- umiejętne zastosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod pracy z elementami eksperymentu.
Działania, które zostaną podjęte dzięki naszej innowacji pozwolą na kształtowanie pozytywnych, zgodnych z prawami natury postaw dziecka, a także rozbudzenie zamiłowania do przyrody. Ponieważ zainteresowania uczniów w dzisiejszych czasach bardzo wyprzedzają i przekraczają treści zawarte w programach nauczania, jednym z celów tej innowacji pedagogicznej jest pogłębienie treści programowych z zakresu zagadnień ekologicznych i ochrony środowiska.
Zajęcia są podzielone na IV moduły, zgodnie z porami roku
1. Jesień w lesie
2. Zima w lesie
3. Wiosna w lesie
4. Lato w lesie
Na każdych zajęciach terenowych uczniowie będą dokonywać obserwacji zmian w przyrodzie ekosystemu leśnego. Będą przeprowadzać badania czystości wody powietrza i gleby. Wszystkie zmiany i pomiary karty pracy będą dokumentowane, tak aby na zakończenie innowacji pracując zespołowo wyciągnąć wnioski.
Moduł III - Wiosna w lesie
Uczniowie skupili się na oznaczaniu roślin kwitnących runa leśnego. Korzystali z aplikacji flora Incognita. Rozwiązywali karty pracy, zagadki przyrodnicze i stworzyli leśne kompozycje.
2022-04-12
Oznaczanie gatunków drzew, ph wody i gleby
"Las bliżej nas" to innowacja pedagogiczna realizowana w naszej szkole łącząca dziedziny biologii i chemii. Na zajęciach terenowych grupa młodsza przypomniała sobie budowę wartwową lasu, oznaczyła gatunki drzew liściastych i iglastych rosnących w okolicy, zapoznali się ze skalą...
2021-10-12